پیشرفت چشمگیر در پروژه آزادراه اصفهان به شیراز با چالش‌های فنی

پروژه ساخت آزادراه شیراز-اصفهان، یکی از پروژه‌های بزرگ حمل و نقل در ایران است که در حال ساخت و احداث می‌باشد. این آزادراه به عنوان یکی از طولانی‌ترین و گران‌ترین مسیرهای آزادراهی در کشور مطرح است. این پروژه که از شهر ایزدخواست آغاز شده و در شهر شیراز به پایان خواهد رسید، از طریق تعریف شش قطعه جمعاً به طول ۲۱۰ کیلومتر متصل می‌شود.

 

به آخرین اخبار درخصوص این پروژه، قسمت هفتم آن که به طول ۱۵ کیلومتر می‌رسد، در حال اتمام است و قرار است اصفهان را به ورودی شیراز متصل کند. با بهره‌برداری از این قطعه، طول کلی آزادراه به ۲۲۵ کیلومتر خواهد رسید و این اقدام بهبود چشمگیری در دسترسی به این منطقه و ارتقاء حمل و نقل خواهد داد.

 

همچنین، انجام خطکشی در این پروژه با چالش‌های فنی مواجه شده است. مشکلاتی از جمله عدم آنتن‌دهی موبایل و عدم دسترسی به اینترنت در برخی نقاط، تردد خودروهای محلی که خطر و صدمه‌آور بوده و شدت بادهای شدید و گرد و خاک زیاد که به مختل کردن کارها منجر شده‌اند، فاصله با مراکز شهری و آبادیها، انجام این پروژه را چالشی نموده‌اند.

 

تاکنون حدود 1۵۰ کیلومتر از مسیر آزادراه خطکشی شده که 50 کیلومتر آن بر روی بتن اجرا شده و برای خطکشی این مسیر، ۳ دستگاه خودرو خطکشی و ۲ تیم خط نگهدار با حضور ۱۵ نفر و ۲ دستگاه خودرو نیسان در پروژه مشغول به کار بوده‌اند. خطکشی به صورت رفت و برگشت انجام شده و برای هر باند، ۲ خطکشی ممتد و یک منقطع اجرا شده که خط سمت چپ به رنگ زرد تمایز دارد.

 

خطکشی این پروژه توسط شرکت سازه رهاورد دنا انجام شده و با پیشرفت‌هایی که در آن ایجاد شده، منطقه حمل و نقل و دسترسی به شهرهای اصفهان و شیراز بهبود قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. افتتاح این آزادراه در تابستان سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌شود و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.